Gin rummy började att växa i popularitet under 1970-talet och har sedan dess varit ett spel som många spelare drar nytta av att kunna spela både online eller tillsammans med vänner. Många säger att för att kunna vinna en omgång av gin rummy så krävs det både strategi och en stark analytisk färdighet.
När det gäller kortspel så är gin rummy bara ett turspel vid spelets start när man delar ut spelarnas kort från den blandade kortleken. Från och med den stunden så går spelet från tur till ren färdighet då spelets utgång beror helt och hållet på vilka beslut som du fattar under spelets gång. Till skillnad från andra typer av kortspel som är helt baserade på tur så ger gin rummy dig en chans att vända spelet till din fördel så länge du vet hur du ska spela dina kort rätt.
Gin rummy statistik som alltid är densamma
När du spelar Gin rummy så har du i en 52-korts kortlek alltid 3 olika händer för trepar, dvs tre kungar, tre tvåor, osv.
Du har också 44 möjliga händer inom samma färgsekvens, så som till exempel 5-6-7 klöver, 10-knekt-dam i hjärter, osv.
När du har en 3-kortshand så är det dubbelt så stor chans att du lyckas få en komplett sekvens än att du lyckas få ett tretal.
Majoriteten av sekvenser kan byggas på vardera ände, medan en tretalshand bara kan byggas på ett sätt. En sekvens av fyra olika kort kan växa till fem eller sex, medan en hand med fyra kort av samma värde inte har några ytterligare möjligheter att bygga på.
Under spelets början så är det ofta bättre att göra dig av med kort som är en eller två nivåer från och i en annan färg än det kort som slängts av din motståndare. Om din motståndare till exempel skulle kasta en klöver 7 så är det säkrare för dig att kasta en 6a eller 8a i antingen spader, hjärter eller ruter. Om du däremot inte har någon av dessa kort i din hand så kan du kasta ett kort av samma värde som det som din motståndare (till exempel spader 7). Rent statistiskt så finns det bara fyra olika sätt som ett kort av samma värde kan användas mot dig.
En viktig egenskap hos en gin rummyspelare är ett bra minne då du måste kunna memorera alla möjliga kombinationer av en hand. Du måste också kunna kalkylera chanserna för dina par och sekvenser. Tänk alltid på din egen strategi och dina resurser först innan du funderar över din motståndare. Genom att lägga märke till vilka kort din motståndare kastar bort så kan du försöka lista ut vilka kort som denne har i sin hand. På detta sätt så kommer du själv inte att ge bort några bra kort, samtidigt så kommer du heller inte att hålla fast vid kort som är omöjliga eller svåra att kunna kombinera till en vinnande hand.
Just kort 7 är det mest värdefulla kortet i en kortlek när det gäller att skapa kombinationer. Just 7an kan användas för att förlänga en sekvens mer än något annat kort i kortleken.
Kom ihåg att du har störst chans att vinna i gin rummy om du
* ser till att få poäng och slå till så snabbt som möjligt.
* kan förutspå din motståndares beten – framförallt under de första kastade korten.
* försöker att inte riskera en bra hand genom att överspekulera.
* mot spelets slut antingen försöker att spela poängen och försöker att hålla dig under och förhindra att motståndaren vinner spelet med sin hand.
Annat som kan vara bra att komma ihåg när det gäller strategi
När du spelar gin rummy online så kan du observera vilka kort som din motståndare kastar och vilka av dina kastade kort som han drar. Du bör försöka memorera alla kastade kort. Baserat på detta i kombination med din egen hand så kan du försöka att förutspå vilka kort som finns i din motståndares hand och vad för slags kombination han försöker att skapa.
Det är aldrig en bra idé att försöka spela hela spelet ut online. Bonusen på 25 är helt enkelt inte värt det de gånger som du istället borde ha slagit till.
De flesta spel avslutas någonstans mellan halva kortleken eller 2/3-delar av kortleken, så du bör med andra ord inte tveka att slå till innan denna punkt om du kan.
Rent generellt så är det bättre att dra ett nytt kort från kortleken än ett från de kastade korten. Anledningen är att din motståndare annars kan få en bättre idé om vad för typ av hand som du försöker bygga. På samma gång så innebär det också att du drar kort som din motståndare inte har någon användning för, medan om du skulle dra från kortleken så är chansen större att du drar kort som kan hindra honom från att få gin.
Det bästa undantaget till detta är om du behöver uppkortet till att kombinera två matchande par till ett trepar eller mer och på så sätt kan eliminera tre onödiga kort tillsammans med uppkortet. Det är framförallt bra om det låter dig slå till direkt.
Om du misstänker att din motståndare är på väg att slå till (om ni till exempel är långt inne i kortleken) så kan det löna sig att välja ett lägre uppkort och kasta iväg ett annat onödigt kort av högt värde.
Strategi och kombinationer
Det är alltid en bra idé att behålla par av högt värde och 2-kortssekvenser under spelets början i hopp om att din motståndare ska kasta något som du kan använda till att komplettera någon av dessa kombinationer. På så sätt så kan du enkelt eliminera 3-kortssekvenser av högt värde om det skulle behövas. På samma gång så är det alltid bättre att undvika att kasta kort av högt värde, även om de inte har någon användning, för att på så sätt undvika att din motståndare ska kunna skapa kombinationer av högt värde.
När du arrangerar dina kombinationer efter att du slagit till så kan du försöka att lägga till ett fjärde kort till ett fyrtal istället för en sekvens om det skulle fungera lika bra för vilket som. På detta sätt så kan du undvika att din motståndare lägger till sina oanvända kort till din sekvens.
Innan ni når halva kortleken så kan det vara en bra idé att hålla fast vid potentiella kombinationer av högt värde, så som till exempel en 10a plus en dam i hjärter, med hopp om att en hjärter knekt ska dyka upp. Om du däremot har nått halva kortleken utan att detta har hänt så är det bättre att kasta dessa kort. Med det sagt så bör du ändå vara försiktig med att kasta kort av högt värde vid denna punkt då det sista du vill är att ge din motståndare en bättre chans till att kunna skapa en bra kombination och smälla till.
Kom ihåg att enligt gin rummy regler är sjuan det mest värdefulla kortet i kortleken när det gäller att skapa olika kombinationer. Detta är eftersom det ger flest möjligheter till att skapa olika kombination än något annat kort i kortleken. Av den anledning så bör du alltid vara extra försiktig när det gäller att kasta en sjua alltför tidigt i ett onlinespel då det finns en risk att det hjälper din motståndare.
Gin rummy började att växa i popularitet under 1970-talet och har sedan dess varit ett spel som många spelare drar nytta av att kunna spela både online eller tillsammans med vänner. Många säger att för att kunna vinna en omgång av gin rummy så krävs det både strategi och en stark analytisk färdighet.
När det gäller kortspel så är gin rummy bara ett turspel vid spelets start när man delar ut spelarnas kort från den blandade kortleken. Från och med den stunden så går spelet från tur till ren färdighet då spelets utgång beror helt och hållet på vilka beslut som du fattar under spelets gång. Till skillnad från andra typer av kortspel som är helt baserade på tur så ger gin rummy dig en chans att vända spelet till din fördel så länge du vet hur du ska spela dina kort rätt.
Gin rummy statistik som alltid är densamma
När du spelar Gin rummy så har du i en 52-korts kortlek alltid 3 olika händer för trepar, dvs tre kungar, tre tvåor, osv.
Du har också 44 möjliga händer inom samma färgsekvens, så som till exempel 5-6-7 klöver, 10-knekt-dam i hjärter, osv.
När du har en 3-kortshand så är det dubbelt så stor chans att du lyckas få en komplett sekvens än att du lyckas få ett tretal.
Majoriteten av sekvenser kan byggas på vardera ände, medan en tretalshand bara kan byggas på ett sätt. En sekvens av fyra olika kort kan växa till fem eller sex, medan en hand med fyra kort av samma värde inte har några ytterligare möjligheter att bygga på.
Under spelets början så är det ofta bättre att göra dig av med kort som är en eller två nivåer från och i en annan färg än det kort som slängts av din motståndare. Om din motståndare till exempel skulle kasta en klöver 7 så är det säkrare för dig att kasta en 6a eller 8a i antingen spader, hjärter eller ruter. Om du däremot inte har någon av dessa kort i din hand så kan du kasta ett kort av samma värde som det som din motståndare (till exempel spader 7). Rent statistiskt så finns det bara fyra olika sätt som ett kort av samma värde kan användas mot dig.
En viktig egenskap hos en gin rummyspelare är ett bra minne då du måste kunna memorera alla möjliga kombinationer av en hand. Du måste också kunna kalkylera chanserna för dina par och sekvenser. Tänk alltid på din egen strategi och dina resurser först innan du funderar över din motståndare. Genom att lägga märke till vilka kort din motståndare kastar bort så kan du försöka lista ut vilka kort som denne har i sin hand. På detta sätt så kommer du själv inte att ge bort några bra kort, samtidigt så kommer du heller inte att hålla fast vid kort som är omöjliga eller svåra att kunna kombinera till en vinnande hand.
Just kort 7 är det mest värdefulla kortet i en kortlek när det gäller att skapa kombinationer. Just 7an kan användas för att förlänga en sekvens mer än något annat kort i kortleken.
Kom ihåg att du har störst chans att vinna i gin rummy om du
* ser till att få poäng och slå till så snabbt som möjligt.
* kan förutspå din motståndares beten – framförallt under de första kastade korten.
* försöker att inte riskera en bra hand genom att överspekulera.
* mot spelets slut antingen försöker att spela poängen och försöker att hålla dig under och förhindra att motståndaren vinner spelet med sin hand.
Annat som kan vara bra att komma ihåg när det gäller strategi
När du spelar gin rummy online så kan du observera vilka kort som din motståndare kastar och vilka av dina kastade kort som han drar. Du bör försöka memorera alla kastade kort. Baserat på detta i kombination med din egen hand så kan du försöka att förutspå vilka kort som finns i din motståndares hand och vad för slags kombination han försöker att skapa.
Det är aldrig en bra idé att försöka spela hela spelet ut online. Bonusen på 25 är helt enkelt inte värt det de gånger som du istället borde ha slagit till.
De flesta spel avslutas någonstans mellan halva kortleken eller 2/3-delar av kortleken, så du bör med andra ord inte tveka att slå till innan denna punkt om du kan.
Rent generellt så är det bättre att dra ett nytt kort från kortleken än ett från de kastade korten. Anledningen är att din motståndare annars kan få en bättre idé om vad för typ av hand som du försöker bygga. På samma gång så innebär det också att du drar kort som din motståndare inte har någon användning för, medan om du skulle dra från kortleken så är chansen större att du drar kort som kan hindra honom från att få gin.
Det bästa undantaget till detta är om du behöver uppkortet till att kombinera två matchande par till ett trepar eller mer och på så sätt kan eliminera tre onödiga kort tillsammans med uppkortet. Det är framförallt bra om det låter dig slå till direkt.
Om du misstänker att din motståndare är på väg att slå till (om ni till exempel är långt inne i kortleken) så kan det löna sig att välja ett lägre uppkort och kasta iväg ett annat onödigt kort av högt värde.
Strategi och kombinationer
Det är alltid en bra idé att behålla par av högt värde och 2-kortssekvenser under spelets början i hopp om att din motståndare ska kasta något som du kan använda till att komplettera någon av dessa kombinationer. På så sätt så kan du enkelt eliminera 3-kortssekvenser av högt värde om det skulle behövas. På samma gång så är det alltid bättre att undvika att kasta kort av högt värde, även om de inte har någon användning, för att på så sätt undvika att din motståndare ska kunna skapa kombinationer av högt värde.
När du arrangerar dina kombinationer efter att du slagit till så kan du försöka att lägga till ett fjärde kort till ett fyrtal istället för en sekvens om det skulle fungera lika bra för vilket som. På detta sätt så kan du undvika att din motståndare lägger till sina oanvända kort till din sekvens.
Innan ni når halva kortleken så kan det vara en bra idé att hålla fast vid potentiella kombinationer av högt värde, så som till exempel en 10a plus en dam i hjärter, med hopp om att en hjärter knekt ska dyka upp. Om du däremot har nått halva kortleken utan att detta har hänt så är det bättre att kasta dessa kort. Med det sagt så bör du ändå vara försiktig med att kasta kort av högt värde vid denna punkt då det sista du vill är att ge din motståndare en bättre chans till att kunna skapa en bra kombination och smälla till.
Kom ihåg att enligt gin rummy regler är sjuan det mest värdefulla kortet i kortleken när det gäller att skapa olika kombinationer. Detta är eftersom det ger flest möjligheter till att skapa olika kombination än något annat kort i kortleken. Av den anledning så bör du alltid vara extra försiktig när det gäller att kasta en sjua alltför tidigt i ett onlinespel då det finns en risk att det hjälper din motståndare.