Hoppa till innehåll
Rifki

Rifki (Turkisk king) är ett spel som är mer avancerat än vad många av de vanliga kortspelen är. Det är alltså svårare att lära sig men å andra sidan så är det både utmanande och roligt. Det kan med andra ord vara värt att lära sig spelet.

Man kan dela in olika spel i hur svåra de är att lära sig och hur avancerade de sedan är att spela. Finns i sjön, vändtia och patiens är exempel på de enklare spelen. De är lätta att lära sig och det är normalt inga problem att spela dem. Sen har vi spel som Rifki. Detta kortspel tar ett ta att lära sig, detta då det är flera moment man ska hålla reda på. Det är också mer avancerat att spela.

Spelet kommer från Turkiet och är ett kompendiumspel som är mer populärt utomlands än i Sverige. Ett kompendiumspel är ett spel där man har olika kontrakt i olika delar av spelet. Med kontrakt menar man i det här fallet att olika delar av spelet har olika regler och att reglerna anpassas efter vilka val en eller flera spelare gör.

Grunderna i Rifki

För att spela Rifki så behöver man en kortlek på 52 kort, alltså en vanlig kortlek där jokrarna är bortplockade. Man är totalt fyra spelare som spelar var för sig. Detta är inte ett spel där man samarbetar eller har tydliga lag som spelar mot varandra. När man spelar spelet så ska man gå igenom 20 stycken givar. Alltså att kort delas ut på nytt vid 20 tillfällen.

Till skillnad från de flesta andra kortspel som spelas i Skandinavien så går man motsols när det gäller de olika givarna. Det är alltså personen som sitter till höger om personen som senast delade ut kort som ska göra det vid nästa tillfälle.

Kontrakt

Varje spelare kommer dela ut kort vid fem tillfällen. Den spelare som delat ut korten ska titta på sina kort och baserat på dessa bestämma vilket kontrakt som gäller vid just den här omgången. Kontrakten är regler som gäller vid den specifika omgången. I detta spel är det negativa och positiva kontrakt. Varje spelare delar, som sagt, ut korten vid fem tillfällen. Tre av dessa kontrakt ska då vara negativa och två positiva. Spelaren bestämmer själv hur dessa fördelas.

Stickbaserade kontrakt

De negativa kontrakten är antingen baserade på stick eller på kort. De stickbaserade kontrakten kallas son iki och el almaz. Detta betyder de sista två och inga stick. Det första av dessa kontrakt innebär att man får 180 minuspoäng för de två sista sticken i spelet. Det sista kontraktet innebär att varje stick ger 50 poäng minus.

Kortbaserade kontrakt

I de kortbaserade kontrakten så väljs ett eller flera kort ut som är straffkort. Det kortat innebär att man får ett straff vilket ger ett visst poängavdrag. Det första kortbaserade kontraktet kallas Rifki. Där är hjärter kung straffkortet och ger ett stort poängavdrag på 320 poäng. Det andra kontraktet i den här kategorin kallas för kiz, eller flickorna. Här är de fyra damerna i fokus vilka ger 100 poäng i avdrag.

Därefter kommer erkek, pojkarna. Då är det alla kungar och alla knektar som ger poängavdrag på 60 poäng var. Det sista kontraktet är kupa, hjärter. Alla hjärterkort i leken är straffkort när detta kontrakt väljs. De ger 30 poäng i avdrag. Det är dock inte tillåtet att spela ett hjärterkort i början av ett stick om det inte redan lagts ett hjärterkort tidigare.

Positiva kontrakt

Det finns färre möjligheter att välja mellan då man ska spela ett positivt kontrakt. Det är att man väljer en trumffärg. Denna kan vara samma som i föregående runda eller så väljer man en helt ny.

Så spelar man

Det är nu dags att spela spelet. Man börjar med att dela ut alla kort i leken fördelat på de fyra spelarna. Man väljer ett kontrakt och spelet är igång. De kort som är straffkort måste ligga framför en med framsidan upp så att alla tydligt kan se dem. Den som delat ut korten lägger första sticket. När det gäller de negativa kontrakten följer man alltid färg. En runda tar slut när någon inte längre kan följa färg. Det samma gäller om någon lägger ett straffkort.